Fourthline Verificatie

De verificatie van uw identiteit is cruciaal voor de opening van uw rekening. Hieronder kan u een getedailleerde uitleg terugvinden bij de stappen die hiervoor nodig zijn.

Starten met de Verificatie

U kunt uw verificatie starten via een QR-code of SMS-bericht. Hieronder vindt u een uitleg omtrent beide methodes.

QR-Code

Afhankelijk van de ouderdom van uw mobiele toestel, kunt u de QR-code scannen met uw camera. U dient dus uw camera te openen en te richten op de QR-code zichtbaar op de pagina. Hierna zal een link verschijnen op uw mobiele toestel, waarna u direct verder zal kunnen gaan met de verificatie.

Indien uw GSM deze mogelijkheid niet aanbiedt, kunt u een QR-code scanner applicatie downloaden in de Google Play Store of Apple App Store. Open hierna deze applicatie en scan de code met de geïntegreerde camerafunctie.

SMS

Om de verificatie te starten via SMS kunt u de volgende stappen volgen:

  • Klik op de verificatiepagina op SMS.
  • Kies de vlag die overeenkomt met het land van uw GSM-nummer en vul het resterende gedeelte in.
  • Klik op de link die u ontvangt via SMS en ga verder met de verificatie.

Kijk zeker na dat u het nummer correct ingeeft. Het resterende gedeelte dient er zo uit te zien: 412345678, waarbij u België hebt geselecteerd (+32).

Indien u deze SMS niet hebt ontvangen, kunt u na 30 seconden deze opnieuw laten versturen. Moest u na het opnieuw verzenden van de SMS, deze nog steeds niet ontvangen, kunt u de smartphone eventueel herstarten.

Tijdens het verificatieproces dient u foto’s te nemen van uw identiteitskaart en van uzelf. Hieronder vindt u uitleg over hoe dit proces verloopt.

U dient van zowel de voor- als achterkant van de identiteitskaart 2 foto’s te nemen.

De eerste foto dient genomen te worden door uw camera recht op uw identiteitskaart te richten. Bij voorkeur bevindt de identiteitskaart zich op een effen oppervlak. Deze dient voldoende belicht te zijn, zonder dat hier een weerkaatsing van het licht op te zien is.

De tweede foto dient vanuit een hoek genomen te worden. Hierbij kan de identiteitskaart blijven liggen maar kan u de camera kantelen. U dient ervoor te zorgen dat alle hoeken van de identiteitskaart ook op deze foto zichtbaar zijn.

Tijdens het verificatieproces dient u ook foto’s te nemen van uzelf. Hiervoor dient u te starten door de camera recht voor u te houden tot deze aangeeft dat uw gezicht duidelijk zichtbaar is in het daarvoor voorziene kader. Uw smartphone zal dit ook aangeven door te trillen wanneer dit het geval is. Moest de trilfunctie van uw smartphone niet actief staan,  zal het kader groen worden wanneer de foto geslaagd is.

Vervolgens zal u gevraagd worden om uw hoofd in een bepaalde richting (links/rechts) te draaien. De camera dient u op dezelfde afstand en hoogte te houden als voor de eerste foto. Deze draaibeweging dient u heel erg traag uit te voeren, waarbij het niet nodig is om uw hoofd volledig in deze richting te bewegen. U hoeft ook uw scherm niet te bekijken terwijl u dit doet. De smartphone zal opnieuw trillen wanneer de foto gelukt is.

Hierna dient u uw hoofd in de andere richting draaien, wat opnieuw traag dient te gebeuren. Wanneer ook deze laatste foto geslaagd is, zal de smartphone dit opnieuw aangeven door te trillen. Moest de trilfunctie van uw smartphone niet actief staan, zal het kader groen worden wanneer de foto geslaagd is.

Locatie

Om het verificatieproces volledig te doorlopen, dient u alle stappen te vervolledigen en hierbij hoort ook de locatiebevestiging. U kuntdit altijd opnieuw proberen moest dit niet lukken.

In de meeste gevallen zal u gevraagd worden om uw locatie aan te zetten wanneer dit nog niet het geval zou zijn. Deze pop-up dient u dan te accepteren.

Moest dit toch niet automatisch gebeuren, kunt u de locatie zelf activeren door volgende stappen te volgen:

  • Voor iPhone (iOS): Ga naar uw instellingen en selecteer dan Privacy > Locatie Services. Hier dient u dan Safari (of de browser die u gebruikt) op te zoeken en dit toe te staan bij het gebruik van deze app.  U kunt nu de verificatie opnieuw proberen.
  • Voor Android: Open de instellingen van uw toestel en ga dan naar Locatie. Hier kunt u bovenaan uw locatie aanzetten.

Technische problemen

De meeste technische problemen kunnen vaak opgelost worden door het herstarten van uw mobiele toestel en het opnieuw hervatten van het verificatieproces

Wanneer dit verificatieproces werd onderbroken, zal u als klant altijd de mogelijkheid hebben om dit opnieuw te hervatten. U zal hiervoor een automatische mail ontvangen waarin u een link kan terugvinden. Wanneer het probleem zich echter steeds blijft stellen, kan u altijd onze klantendienst contacteren om u hierin verder te begeleiden.

Hieronder vindt u enkele oplossingen voor de meest voorkomende problemen.

Voor dit verificatieproces dient u over een toestel te beschikken met een goede camera en een vrij recent besturingssysteem. U kunt gerust gebruik maken van een ander toestel om deze verificatie te doorlopen dat hier wel over beschikt. Er worden geen gegevens opgeslagen op het toestel tijdens de verificatie.

Wanneer u de verificatie start aan de hand van een SMS dan kan u ook eventueel uw simkaart in dit ander toestel inbrengen.

Wanneer u de foto genomen hebt van uw ID, ziet u onderaan het scherm een knop om deze foto te bevestigen. Wanneer u deze knop niet ziet, let er dan zeker op dat u niet bent ingezoomd op het scherm en dat uw tekstgrootte niet te groot staat.

Probeer ook naar onder te scrollen op uw scherm. U kunt uitzoomen of de tekstgrootte verkleinen in de instellingen van uw smartphone.

Wanneer uw camera niet werkt tijdens het verificatieproces, ligt dit meestal aan de instellingen van uw toestel zelf. U kunt de camera activeren door deze stappen te volgen:

  • Ga naar uw instellingen en kies voor Privacy.
  • Hier kan u cameratoegang terugvinden.
  • Geef de internetbrowser op uw telefoon de toestemming om uw camera te gebruiken.
  • Open de instellingen van uw toestel.
  • Klik op Safari en vervolgens Camera.
  • Bevestig dat uw toestel telkens “vraagt” om uw camera te gebruiken of dit is Toegestaan.

Veelgestelde Vragen

Ja, de verificatie voor de opening van uw rekening vereist een smartphone met camera. U kunt gerust gebruik maken van een toestel van een van uw kenissen.

U kunt deze pagina verversen, een andere browser gebruiken of de verificatielink laten versturen per SMS.

Kijk zeker na of uw smartphone camera app deze functionaliteit heeft. Indien gewenst kunt u een QR-code scanner applicatie installeren en zo de verificatie opstarten. U kunt ook gebruikmaken van een SMS om uw verificatieproces te starten.

Zorg ervoor dat de ruimte waarin u zicht bevindt, voldoende lichtval heeft. Zorg er ook voor dat niets/niemand anders zichtbaar is dan hetgene waar u op dat moment een foto van dient te nemen. Een effen muur of achtergrond helpt bij het nemen van deze foto’s.

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam